Sabiedriskā organizācija “Vieglās aviācijas klubs “Spārni””
Hronika
Raksti
Bildes
Veikals

 

 

 

 

 

Nurmsi, Igaunija jeb kā es beidzot tiku pie termāļiem. Bildes>>

Nu ko, beidzot arī esam palidojuši Igaunijā. Vieta – bijusī stratēģiskās aviācijas rezerves lidlauks (pēc vietējo apgalvojumiem) Nurmsi, netālu no Paides. Skrejceļs bez seguma (t.i. zāle), kādreiz bijis 3,5km. Tagad lietojamais gabals ir mazāks, jo TU-95 vietā jāuzņem vien AN-2, bet viss sakopts un labi uzturēts. Pašlaik tā ir Igaunijas armijas izpletņlēcēju bāze ar nelielu kempingu, kurā ir labierīcības un duša. Maksa par telts vietu 50EKK/dienā.

Aizbraucām ceturtdienas vakarā. Pa ceļam mūs nobalsoja četri franču stopētāji, kuri šādi pārvietojās un Tallinu. Visa alternatīva paskata, bet ceļu atpelnīja spēlēdami ģitāru un citādi mūs izklaidējot.

Piektdiena mūs sagaida ar jauku vasaras rītu un esam atviegloti, ka dažās vietās uzraktās ne tik labās prognozes ir bijušas kļūdainas. Tūlīt sazvanam Ivaru, un diezgan ātri pārliecinām braukt šurp. Neko daudz pūlēties nevajadzēja.

„Zilā” diena bez neviena mākonīša – tātad spēcīga inversija kaut kur zemu. Man pirmais vinčojiens galīgi pa tukšo, Andrejs kaut ko saskrāpē un aizlido. Otrajā reizē pie viņcošanās beigām pārtrūka striķis. Bija sānvējš tāpēc nācās ar visu striķi palidot pret vēju lai neiemestu to kokos. Labie darbi tapa atalgoti ar vārgu (1,2 m/s) toties ļoti plašu termāli, kurā bez lielām grūtībām tiku bišķi virs 800m, kur sākās inversija. Starp citu, mans pirmais kaut cik normālais termālis visā sezonā. Laidos pa vējam neko pa ceļam nesagrābstījis. Priekšā paliels meža masīvs, kura pārlidošanai ar 120 metriem likās pamaz. Kaut kādi plusi gan parādījās, bet šķita pārāk nepārliecinoši, tāpēc sēdos pļaviņā pie šosejas. Paveicās, jo mani pamanīja uz lidlauku braucošie motoristi, tāpēc tiku atpakaļ momentāni. Nolidoti vien bišķi virs 4 km, bet liels prieks, ka vismaz kaut kas izdevās. Igauņi tikmēr vizinās augšā/lejā bez redzamas intereses kaut kur aizlidot. Ap šo brīdi ir klāt arī Ivars.

Otrais lidojums tajā pašā termālī un pa to pašu trasi tikai izdevās tikt līdz 900m un ilgāk noturēt augstumu, tāpēc pārvilku pāri mežam. Pēc tā patrāpījās pavājš termālis, kurā uzgriezu veselus 50m, toties nopūtos kādu kilometru pa vējam. Tālāk baisie meži un kūdras lauki, kuru komfortablai forsēšanai vajadzētu savus 1500m augstuma. Īsi pirms mežiem redzu ūdenskrātuvi. Baigi sagribas nopeldēties un tur arī lidoju. Nosēdos, nopeldējos un kātoju atpakaļ. Tiku līdz šosejai un sāku pārdomāt kāda balsošanas stratēģija būtu piemērotākais ceļš uz igauņu šoferu sirdīm. Pamanīju dzeltenus karogus, kuri reklamēja kaut kādu enerģijas drinku. Nostrādāja ķēdīte karogi=krodziņš=alus un alus tas jau ir labi. Atcēlu balsošanas projektu, kurš bija zaudējis aktualitāti vēl jo vairāk tāpēc, ka drīz solījās būt klāt Andrejs ar Ivaru. Paēdām un braucām mājās. Vakarā izklaidējāmies skatoties, kā krīt lejā izpletņlēcēji un izdomājām, ka paraplanierisms ir labāka izklaide. Debrīfings izvērtās garāks un dzērieniem bagātāks kā nākamajā dienā gribētos, jo, atšķirībā no ziemeļu kaimiņiem, bijām tīri labi palidojuši tāpēc vajadzēja uzstāties ar kaujas stāstiem, kamēr igauņi čakli lēja mūsu glāzēs dažādas dziras.

Rīts mūs sagaida ar stiprāku vēju, cerīgiem kumulusiem un latviešu komandai piepulcējas Valdis ar pavadošajām personām. Ar startiem nesteidzamies jo igauņu lidojumi rāda, ka vēl nekas prātīgs uz augšu neiet un arī veselība ne tā labākā pēc vakardienas. Beidzot saņēmos nostartēt. Pie vinčojiena beigām sajūtu, ka pamatīgi ceļ un kabinos vaļā. Šajā brīdi pārtrūka striķis, bet tā šoreiz lai ir operatora problēma. Termālis vidēji 2,5 m/s, brīžam uzsit visi 4, bet ļoti komfortabls. Turpat virs aerodroma ātri uzgriežu līdz mākoņu bāzei ap 1100m augstumā un laižos prom. Vējš bišķi vairāk uz ziemeļiem nekā vakar. Pa ceļam virs Rakveres un Tallinas šoseju krustojuma pagadās viegls cēlājs, kurā nogrozos kādus 2 km tiekot 120 m augstāk visu laiku apsvērdams tālāko rīcību. Pa vējam pēc apmēram 7 km sākas meži un purvi. Gar Tallinas šoseju nolaišanās vietas, kur laisties lejā, ir pa pilnam, bet tad nāktos lidot šķērsvējā un pie vājas termālās aktivitātes riskēju vairāk zaudēt, nekā iegūt. Izvēlos doties pa vējam un, ja palaimēsies atrast cēlāju, tad lauzties uz ziemeļiem paralēli šosejai. Pa ceļam vidēji 2m/s mīnusā, bet palīdz diezgan stiprais ceļavējš jo ātrums pēc GPS ir virs 60km/h. Novelku vēl 6 km un lejā esmu pēdējā pļaviņā pirms mežiem. Tūlīt pazvana Andrejs, informēdams mani, ka Valdis jau viņam braucot pakaļ un savākšot arī mani, tāpēc ilgi jāgaida nebija. Pa ceļam paķeram līdzi igauņu pilotu, kuru redzam nosēžamies labības laukā pa ceļam.

Tā kā lidojums sanāca labs un citiem cerības to pārsist bija visai nelielas, tad izlemju vairāk nelidot un nodarboties ar biedru šoferēšanu atpakaļ uz lidlauku. Ivaram tika divi lidojumi pa padsmit kilometriem. Andrejs aizlido līdz tam pašam krodziņam, kurā es iepriekšējā dienā tiku pie kārotā alus malka.

Svētdienas prognoze piepildījās un solītā aukstā fronte atnesa vienlaidus mākoņu plēvi kādu 500m augstumā. Piecēlāmies, sapakojāmies un pēcpusdienā bijām mājās. Atceļā paķērām divus latvju jaunekļus, kuru atmiņas par iepriekšējo nakti beidzās Tallinas diskotēkā un par to, kā no turienes tikuši līdz pļaviņai aiz Pērnavas, viņiem nebija pat aptuvenas nojausmas.

Stāsta konstotējošajā daļā varam piezīmēt, ka, lai arī brīvās lidošanas ziņā igauņiem esam priekšā, viņu paraplanierisms nemaz nav tik panīcis kā izskatās. Ir divi klubi, kuros daudzmaz pastāvīgi var tikt pie vinčošanās. Vinčas pasīvās, hidraulikās, tāpēc velk mīksti un augstu.  Maksa par vienu reizi ir 5EUR - tātad nedaudz mazāka par Latvijā parasti pieņemtajiem 5Ls. Vienīgi nav tik pat kā nekādas koordinācijas starp izlaidēju un vinčotāju, tāpēc viss notiek lēni un ar lielu roku vicināšanu. Brīžam arī mums bija grūti saprast kad un kā startēt. Iesācējam tas varētu radīt visai lielas problēmas pirmkārt jau drošības ziņā. Vairums vietējo pilotu lido ar motoriem. Brīvlidotāji ieviesušies tikai pēdējos gados un pagaidām ir priecīgi paplivināties turpat virs starta.

Par pasākumu igauņiem liels paldies – bija labi un pie izdevības noteikti brauksim vēl!

Gunārs Frickauss

Nolidotie maršruti www.xcontest.org/world/en/flights/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

paraplāns, paraglider, paraplan, paragleiter, paragliding, drachen, parapente, paragliding in Latvia, sex, drugs, rock'n'roll, Elvis Presley, xxx, vario, harness, Pamela Anderson, Adrenalīns, adrenalins, Parabalt, ridge soaring, thermals, thermaling

 

paraplāns, paraglider, paraplan, paragleiter, paragliding, drachen, parapente, paragliding in Latvia, sex, drugs, rock'n'roll, Elvis Presley, xxx, vario, harness, Pamela Anderson, Adrenalīns, adrenalins, Parabalt, ridge soaring, thermals, thermaling