Vēsture.
Cilvēks vienmēr ir gribējis lidot. Vismaz daži sugas īpatņi, noteikti. Viss sākās salīdzinoši nesen ar Ikaru. Tad tādi kungi kā Leonardo, Lillentāls un visiem zināmie velosipēdisti Raiti turpināja. Un lidošana vidusmēra pilsonim kļuva par pašsaprotamu, mazliet nogurdinošu un garlaicīgu procedūru, lai nokļutu no viena punkta otrā.
Bet visiem ar to nepietika, 60' gadu beigās, kad lidojums kaņepītes iespaidā vairs īstu baudu nesniedza daži sāka lēkāt no kalniņiem ar trijstūrainām, dažu trubu un auduma konstrukcijām.
Tā radās deltaplāns.
Sapnis par brīvo lidojumu, kur cilvēks ar savām tuklajām kājelēm ieskrienoties, ir spējīgs atrauties no zemes un aizlidot līdz mākoņiem, bija realizēts. Tiesa šis sapnis svēra vairāk par 30 kg un salocītā veidā bija kādus 3-4m garš.
Paraplāna vēsture ir drusku neskaidrāka. Neviens nezin kurš uzskatāms par pirmo paraplanieristu. Varētu būt, ka tas bija Dāvids Barišs. 1965.gadā viņš veicis lidojumus ar paškonstruētu, paraplānam līdzīgu aparātu.
Paraplanierisms kā sporta un izklaides veids tā pa īstam aizsākās 80'gadu sākumā, kad franču alpīnisti ar speciālas konstrukcijas izpletņiem sāka lidot no kalniem. Radās nosaukums parapente, paraglider.
80'gadu vidū tas jau bija labi attīstīts bizness ar daudziem inventāra ražotājiem.
Kas ir paraplāns?
Vispirms par nosaukumu. Mūsu senči šo lietu nebija gana piekopuši, līdz ar to īsti latviska nosaukuma šim aparātam un nodarbēm ar viņu nav. Var saukt par paraplānu, var par paraplanieri. Savā bariņā esam ieviesuši vārdu mīkstspārnis. Bet nu skaidrības labad paliksim pie vārda paraplāns.
Kā liecina nosaukums, paraplāns sākotnēji ir radies no kantaina planējošā izpletņa. Tagadējiem paraplāniem ar izpletni gan nav nekā kopīga. Paraplāns ir no viegla, gaisa necaurlaidīga materiāla izgatavots, aerodinamisks spārna profils, kurš savu formu saglabā pateicoties daudzām pareizi izvietotām auklām un aukliņām un pretim plūstošā gaisa spiedienam. Pievienojam sēdekli (sauktu ari par uzkabi, somu, harness), ķiveri, labus, stingrus zābakus un atbilstošu pilotu un iegūstam visvieglāko lidaparātu paraplānu.
Andrejs Puķītis.