|
|
|
|
|
|
17. decembris. Sestdien izdevās, manuprāt, nu ļoti laba palidošana. Ja Rīgā no rīta galīgi neizskatījās, ka solītais skaidrais laiks Kurzemē arī būs, tad jau pie Tukuma redzējām, ka prognoze piepildīsies. Kandavā debesis skaidras un zemi klāja kādi 5 centimetri svaiga sniedziņa. Aizbraucām uz nolūkoto ceļu un arī vējš pēc virziena un stipruma bija tāds, ka labāku grūti vēlēties. Visi arī dabūja izlidoties pēc sirds patikas. Vilkāmies līdz 600 metriem. Virs 300m vējš pūta virs 10 m/s tā, ka vajadzēja lidot ar pilnu akseleratoru, bet visādi citādi šajā gada laikā labākus apstākļus grūti iedomāties. Mūsu ņemšanās pamatīgi ieinteresēja kādu vietējo kaķi, kurš ceļa galā gandrīz visu laiku arī nosēdēja. Ļoti centāmies viņu netraucēt (sk. Richard Bach, “Cat” - dikti labs stāsts starp citu). Domāju, visi piekritīs, ka Aizdziri varam ierakstīt, kā vienu no bāzes lidvietām, ja lietojam pasīvo vinču. Ceļi nosedz praktiski visus vējus, visos virzienos ir daudz vietas, kur nosēsties pat tad, ja ienākās kāds maršrutiņš. Tīri no estētiskā viedokļa arī no augšas labi skatās. Vasarā tur varētu būt pavisam labi. Gaidu ar nepacietību. Gunārs F. |
|
|
10. decembris, Jūrkalne.
Iepriekšējā vakarā apstiprinājās aizdomas, ka jābrauc uz Jūrkalni. Prognozēs precīzs vējš. Septiņos no rīta, cerību pilni startējam. Vispirms piebraucām "zviedru" krastā. Pūš pamatīgi. Bet rodās aizdomas, ka vējš drusku šķībs. Aizbraucam papētīt stāvokli "Zītaros". Šeit vēja virziens drusku pareizāks. Tiek atlocīti spārni un sākās… Sākas cīņa ar rotoriem, pēc kuras jebkuras vējdzirnavas liktos nieks. Nebiju domājis, ka spārnu tā var tīt un locīt. Kaadu brīdi papētijuši vietējo aeroloģiju nolemjam atgriezties "zviedru" krastā. Ar pūlēm atrodam piemērotu vietu, kur vējš tik ļoti "nerotorē" un gaisā tiek palaists Gunārs. Viņš, protams, "iesēžās dinamiķī" un nākamo pusotru stundu uz zemes neatgriežās. Pamēģinu startēt no kraujas augšas – nesanāk, pamēģinu no lejas – nepatīk. Negribas jauno spārnu piedzīt ar smiltīm un uzplēst uz kādas saknes. Pieņemu lēmumu nelidot. Tas vēlāk izrādijās ļoti pareizs. Brīdi vēlāk, pacilājis pļavā spārnu un pakompensējis turbulences radītās "asimetrijas" (starp citu ļoti labs vingrinājums), dodos uz mašīnu un mani pārsteidz Jāņa Š. zvans: "Vai Tev, netīšam, nav kāds cirvis vai zāģis?". Izrādās Jānis nedaudz pabaudījis lidojuma jaukumus, palidojis un ticis nopūsts. Neesot varējis kārtīgi iesēsties uzkabē! Pats normāli nosēdies, bet spārns bijis par tuvu kokiem, un tur ari palicis :-). Ieraugot – skaidrs, jāatvieno visas štropes no karabinītēm citādi nekas nesanāks. Nākamās stundas ar to ari nodarbojāmies. Beidzās viss labi, spārns tika izglābts. Bet Gunārs tik lidoja un lidoja…
Atziņas:
- Stiprā vējā rotoru zona ir ļoti plaša – ar to jokot nedrīkst.
- Ikvienam pilotam ir jāpārbauda un jānoregulē savs inventārs.
- Katram jābūt "glābšanas" komplektam.
- Spārnu no kokiem vieglāk noņemt, ja atvieno štropes
|
|
|
3. decembris. Skrīveri. Braucam noskaidrot vai aukstā laikā neaizsalusī upe, atdodot siltumu, nerada augšupejošās gaisa plūsmas.
Konkrētajā vietā, pie tā vēja kas bija, teorija neapstiprinājās. Tika novēroti vāji burbuļi krastā, bet virs upes nekā… Toties visi lieliski izlidojās. Skati apkārt ir vienkārši lieliski. Jānis Šīre pat pamanijās savu pirmo "mikro maršrutu" nolidot – ~1.5km pa vējam :-).
Laiks bija labs, kaut ari augšējais vējš sākot no kādiem 250-300m bija drusku par stipru. Jānis B. (Čūska) par prieku vērotājiem parūcināja savu motoru un ari tīri labi palidoja. Galvenā atzinja – pie Skrīveriem ir vinčojams ceļš! |
|
|
26. novembris. Lidojam netālu no Sabiles. Vējš 5,5 m/s. 200m augstumā sāk pūst atpakaļ. |
|
|
|
19. novembrī, septiņos no rīta es – Gunārs kopā ar Aleksi septiņos no rīta dodamies uz Jūrkalni. Tukuma apkaimē iebraucam miglā, kura turpinās līdz Kuldīgai. Kuldīgā ieraugam skaidras debesis, gubu mākoņus dažiem ir pat raksturīgā laktas forma. No Jūrkalnē jau priekšā esošā Mārtiņa uzzinam, ka vējš pūš no krasta! Ārprāts! Ko vairs vērtas prognozes?! Zviedru krastā satiekam Mārtiņu un nolemjam braukt baudīt rīta kapiju. Tuvojoties kafijai redzam, ka sācis griezties vēja ģenerators, nekavējoties braucam pa tuvāko ceļu klāt pie stāvkrasta. Tiešām ir sācis pūst vējš, ap 4m/s tiesa gan pamatīgi šķībs. Lidojumi nesanāk, tāpēc braucam skatīties kas notiek Zviedru krastā. Tur vēl arvien pūš krasta vējš! Nu gan laiks kafijai. Taču atkal līdz kafijai netiekam, atgriežamies pirmajā lidvietā. Vējš ir kļuvis stiprāks un pareizāks un sākas lidojumi. |
|
|
|
7. novembris. Lidojam Lietuvā, Valkininkai. Bildes… |
|
23. oktobris. No rīta laiks šķita draņķīgs. Bet cerības nezaudēju un devos pēc Gunāra. Pa ceļam mēģināju sazvanīt Jāni (Čūsku), bet nesekmīgi... turpinājums |
|
|
|
2005. gada 1. oktobrī Gunārs lido kopā ar draudzīgajiem Parabalta pilotiem Cēsīs. Bildes. |
|
28. septembrī mūsu piloti dodas uz Slovēniju, uz precīzās nosēšanās sacensībām. Bildes. |
|
2005. gada 24. septembrī Andrejs Cēsīs ietusē kopā ar līdzīgi domājošiem un veic nelielu maršruta lidojumu. Google Earth lietotāji var apskatīt lidojuma trajektoriju šeit. Un arī dažas bildes.
Andrejs: "Debesis bija nomākušās, vējš stiprs un pilnīgi neskaidrs no kurienes tur varēja rasties termālis. Bet bija :-). Cēlājs ļoti švaks 0,1-0,8 m/s. Maksimālais augstums – ap 750m. Toties ātrums labs – maks. 64km/h. Viens otrs atpūtnieks, kurš brauca skatīt Sietiņiezi gandrīz nobrauca grāvī, kad ieraudzīja kā es gandrīz vertikāli, piezemējos pļavā, pirms pagrieziena uz minēto skatu vietu. Žēl, ka neizdevās aizvilkt līdz Valmierai. Bet to citreiz…" |
|
2005. gada 10. septembris.
Atkal esam Panevēžā, aviācijas svētkos par godu Panevēžas aerokluba 75. gadadienai. Bildes. |
|
2005. gada 3.-4. septembris.
Mūsu kluba delegācija viesojas pie brāļiem lietuviešiem Panevēžā. Bildes. |
|
2005. gada 20. augusts.
Lidojam Daugavpilī, klubs Ultra organizē gaisā braukšanu. Debesis ir pilnīgi zilas, vējs ir labi ja 2 m/s, bet uzreizu pēc atbraukšanas saprotam, ka plūsmas ir! To pierāda lidojumi. Neviens gan īpaši augstāk par 700 metriem netiek, bet daudzi beidzot veic savus pirmos mazos XC lidojumus. Bildes. |
|
2005. gada 5. augusts.
Atkal braucam uz Slovākiju. Pusseptiņos, bet varbūt pusastoņos trīs tačkas startē no Bauskas Rimi stāvvietas. Braucam visu nakti, dažam jau sāk rādīties tēli, brauciens cauri Varšavai pārsteigumu nesagādā – kā vienmēr apmaldamies. Drīz pēc iebraukšanas Slovākijā sastopam Kalniņu famīliju, kura ieradusies tur jau dienu iepriekš un dodas apskatīt monumentus.
Ap vieniem dienā esam Liptovskajā Mikulašā un iekārtojamies viesu namā. Debesis ir daudzmaz skaidras, vējš nav novērojams un Čūsku Jānis piedāvā mani (Gunāru) aizvest līdz Hopokam. Laika apstākļi Hopokā kā vienmēr ir savādāki nekā ielejā, ap virsotni peld mākoņi un ar lielu prieku pamanu, ka virs kalna sērfo viens paramaniaks. Kā iesēžos pacēlājā tā sāk smidzināt lietus un vientuļais lidotājs laižās prom no kalna. Tā kā esmu Hopoka dienvidu nogāzē, tad ideālais būtu ziemeļu vējš, bet pūš pavājš ziemeļrietumis. Tik vājš, ka grūti uzcelt spārnu, stāvot ar seju pret kalnu. Ar trešo mēģinājumu tas izdodas, skan aplausi no sajūsminātajiem tūristiem. Sērfojiens apteces plūsmās sanāk visai jauks. Pēc nedēļu ilgas nelidošanas un 30 stundu negulēšanas tas liekas pat ekstrēms. Lejā pļaviņā, kur parasti nolaižamies, satieku slovāku, esot stundu sērfojis un nolaidies lietus dēļ. Pa to laiku pārējie spārni ir pabijuši karstajos avotos, visi ļoti apmierināti. Dažas bildes no Straņņika. |
|
2005. gada 28. jūlijs.
Atkal lidojam Jelgavā. Jānis veic pirmo lidojumu ar savu Latvijā pirmo Sky Paragliders Fides 2 spārnu, uzkabi, rezerves izpletni u.t.t. Pasākumu pagodina ar savu ierašanos Andris Motorists.
Bildes. |
|
|
2005. gada 10. jūlijs.
Lidojam Cīravas lidlaukā. Gaisā ir manāmi daži mazi gubu mākoņi. Iepriekšējā dienā esot bijuši īstie apstākļi lidošanai, tā vietējais lidonis Aldis. Sākam vinčošanos, gaiss izrādās diezgan turbulents, pirmais vilciens ir līdz ~250m. Kā gaidīts virs lidmažīnu angāra ir visai stipra siltā plūsma. Izdodas iegūt 200m augstumu un savākt 20 minūtes lidojuma laika. Vēlāk gan visi lidojumi beidzas lejupejošajās plūsmās. |
|
2005. gada 4. jūlijs.
Lidināmies Jelgavā. Gunāram šodien -22m/s. Spiral dive parastais. |
|
2005. gada 2. jūlijs.
Kārtējais paraplanieristu festivāls Zviedru krastā! Pilotus saskaitīt neizdevās, bildēt laika nebija! Tik bildes ar to kam pa apakšu nācās izbraukt pa ceļam uz mājām.
|
|
|
2005. gada 25. jūnijs.
Druva. Stiprs vējš. Pūš ārā no augšupejošām plūsmām. Pa īstam nopietni lidojumi šoreiz izpaliek.
|
|
2005. gada 15. maijs.
Druva. Šoreiz nekādu gubu mākoņu līdz ar to pazūd cerības uz megalidojumiem. Gunārs lido pirmais, inspicē tuvāko mežiņu, nekā konkrēta, virs blakus esošā nedaudz lielākā mežiņa ir vājas plūsmas, kuras palīdz lidojumu izstiept līdz 20 minūtēm. Nākošie lidojumi parāda, ka vērā ņemamu plūsmu vairs nav. Nedaudz vēlāk ierodas Parabalta piloti ar savu vinču. Vējš sāk grozīties, brīžiem pūš pat no muguras. Parabalts uzvelk gaisā savu pilotu, bet lejupejošās plūsmas nodzen to ātri lejā, viens mazs frontālais kolapsis mazā augstumā un lidojums beidzies. Andrejs sāk pētīt karti cerībā atrast vēja virzienam piemērotāku ceļu. Meklējumi ir sekmīgi un pēc brīža mums ir jauns lidlauks. Jelgavas lidlaukā zemes nodarbības organizē Pāvels un vēlāk sākas arī vinčošanās. Bildes.
|
|
|
2005. gada 8. maijs.
Atkal esam Druvā. Skaidras debesis, kā jau solīts prognozēs, vispakārt redzami gubu mākoņi, bet virs mūsu lidlauka tie nezkāpēc izjūk. Pēc īsas gatavošanās startē Gunārs, atkabe ap 300m augstumā, lidojums uz tuvumā esošo mežiņu un opļā – 685m virs starta vietas! Pēc brīža startē Gunārs un Andrejs. Rezultāts – katram ap stundu garš sērfojiens siltā gaisa plūsmās. Pēc pārtraukuma lidojumi turpinās. Andrejs uzceļās līdz 2km augstumam un aizlido prom. Bildes. |
|
2005. gada 30. aprīlis.
Visnotaļ draudzīgais klubs “Spārni” kopā ar pavisam draudzīgo klubu “ Parabalts” lido Cēsīs. |
|
|
|
2005. gada 10. aprīlis.
Druva. Atkal darbojamies ap vinču ;-) Debesis ir nomākušās, ik pa laikam pārlido dzērvju bari. |
|
2005. gada 28. marts.
Druva. Ap 10:30 ierodamies Druvā. Sniegs ir gandrīz pilnīgi nokusis. Spīd saule, taču debesis ir aizklātas ar plānu plīvuru un ir velti gaidīt termiskas aktivitātes. To pierāda pirmie divi lidojumi. Nolemjam pagaidīt. Pēc brīža ierodas Valdis no Brocēniem un Gunāram rodas iespēja palidot ar viņa motorparaplānu. Pa to laiku plēve no debesīm ir pazudusi, vējš ir nomainījies, nomainām starta vietu un pārējie lidojumi parāda, ka beidzot saule ir gana sasildījusi zemi un no tās sāk atrauties siltā gaisa plūsmas. Lidojumi kļūst ilgāki un interesantāki, Gunārs noskatījies kā virs netālu esošā mazā mežiņa griežas vanags arī pats lido uz turieni. Plūsmas ir gana stipras, bet šauras – izdodas no 190 metriem pacelties līdz 220 un kādu laiku paplanēt šajā augstumā. |
|
|
|
2005. gada 26. februāris.
Stiprais ziemeļu vējš liek mums doties uz Pedvāles lēzeno nogāzi nodarboties ar zemes treniņiem un vēlreiz izvērtēt iespējas šeit nodarboties ar sērfošanu. Bildes. |
|
2005. gada 11.-13. februāris.
Eiropas čempionāts precīzas nosēšanās disciplīnā Lietuvā, Traķos. Bildes. |
|
2005. gada 6. februāris.
Jelgava. Pavisam parasta vinčošanās un lidošana. |
|
2005. gada 5. februāris.
Precīzās nosēšanās sacensības mazā interesentu skaita dēļ tiek atceltas un visi aktīvie piloti pārceļas uz Skrīveriem. Dienvidu vējš ir mazliet par vāju, taču ap 11:20 pastiprinās un sākas lidojumi. |
|
2005. gada 23. janvāris.
Pārbaudām Jāņa un Pāvela jauno spārnu lidotspēju. Bildes! |
|
2005. gada 16. janvāris.
Daži no mums jau paspējuši gada pirmajās dienās paviesoties Skrīveros, bet īstā lidošana notiek šodien! Ierodamies Skrīveros 10:30. Vēja virziens pareizs, vien nedaudz par vāju. Izmantojam pirmo stundu lai sagatavotos. Ap divpadsmitiem vējš pieņemas spēkā. Brīžiem gaisā ir trīs piloti vienlaicīgi. Gaiss ir diezgan turbulents un ir jābūt modram. Gadās asimetriskās aizlocīšanās. Pļavā vingrinās kaitotāji. Liekas, ka ir pārstāvēti gandrīz visi klubi, vienīgi nav pilotu no Ultras, kuri pašreiz lido Marokā. |
|
|
|
|
|
Spārni, sparni, paraplāns, paraglider, paraplan, paragleiter, paragliding, drachen, parapente, paragliding in Latvia, paraplanierisms Latvijā, vario, harness, Adrenalīns, adrenalins, Parabalt, ridge soaring, thermals, thermaling, paraplanieris, lidojumi, izpletnis, rescue, Sky paragliders, Frēx, Prodesign, Digyfly, paragliding accuraccy, competition, sacīkstes, XC, cross country, frēfly, aerofoto, klubs, pilots, piloti, paragliding club, Ares, Atis, Brontes, Fides, Fides 2, Yang, Cima, Metis, Eris, Excite, Revel, Axel, Sky Spare, Sky Drive, Flyer, Jazz, Thema, Thetis, X-one, Frame, Arcane, F-16, Trainer
|